lunedì 14 marzo 2011

Straccetti con carciofi


Pare dni temu robilam straccetti z rukola i parmezanem. Bardzo mi smakowaly i obiecalam sobie replay. Dzisiaj zrobilam je w wersji z karczochami. Co oznacza wyraz straccetti wyjasnilam we wskazanym poscie. Dodam tylko, ze rowniez to danie pochodzi z kuchni regionu Lazio - Lacjum.

Karczochy w Polsce nie sa zbyt popularnym warzywem i wiele osob nie wie jak je przygotowac do gotowania i co z nich ugotowac.
Jesli uda Wam sie kupic swieze karczochy nie przerazajcie sie, ze ich obrobka jest strasznie skomplikowana. Wcale tak nie jest. Polecam jedynie zalozyc rekawice, bo rece zafarbuja nam na brazowo. Szczegolnie, gdy mamy oczyscic wieksza ilosc tych warzyw. :-)

Jak przygotowac karczochy ?

1. Kwiat odcinamy od lodygi. Zostawiamy okolo 1-2 cm odcinek lodygi przy kwiecie.
2. Odlamujemy czesc zewnetrznych lisci, az odlamywane liscie stana sie delikatne i jasnozielone.
3. Odcinamy czubek kwiatu, mniej wiecej w polowie.
4. Odcinamy ciemnozielone i twarde pozostalosci po lisciach z dna karczocha.
5. Dzielimy na pol.
6. Dzielimy na cwiartki i wycinamy nozem wloski z dna karczocha.


Karczochy w miare czyszczenia wrzucamy do miski z zimna woda i sokiem z cytryny. Dzieki dodatkowi kwasnego soku cytrynowego karczochy nam nie sciemnieja. Jesli nie mamy cytryny to nie przejmujmy sie tym zbytnio. To, ze karczochy sciemnieja w niczym nie wplynie na ich smak, czy konsystencje:-)
Wykorzystujemy rowniez odcieta lodyge karczocha. Skracamy ja do dlugosci jakis 10 cm, obieramy grubo z pokrywajacych ja wlokien i pokrojana dodamy do potrawy.

Straccetti con carciofina 2 osoby300 - 400 g cienko pokrojonej wolowiny lub cieleciny (poledwica, roastbeef lub pieczeniowa)
4 - 5 karczochy
2 zabki czosnku
natka pietruszki
sol i pieprz
oliwa z oliwek
kieliszek bialego, wytrawnego wina


Przygotowanie:
Wczesniej przygotowane cwiartki karczochow pluczemy i kroimy na plasterki.
Na patelni rozgrzewamy oliwe i zbrazawiamy na niej lekko zgniecione zabki czosnku. Usuwamy. Wrzucamy karczochy i przesmazamy pare minut. Wlewamy wino i odparowujemy je.
Dodajemy posiekana natke pietruszki, solimy i podlewamy paroma lyzkami wody. Przykrywamy i dusimy do miekkosci.

W miedzyczasie kroimy na 2 cm szerokosci paseczki, platy miesa. Mieso ma byc cieniutko pkrojone, tak jak na carpaccio. Ja nie mialam problemu z krojeniem platow. Zrobil to za mnie rzeznik. Jesli mamy mieso w kawalku najlepiej je lekko zmrozic i pozniej pokroic krajalnica.


Na osobnej patelni rozgrzewamy nitke oliwy. Wrzucamy paseczki miesa i je obsmazamy. Trwa to doslownie 1 - 2 minuty. Solimy i posypujemy pieprzem. Dodajemy karczochy. Mieszamy calosc i natychmiast podajemy.


Mniam :-)

9 commenti:

  1. Dwa pyszne składniki i wiele więcej nie trzeba :)
    Rzeźnicy to kolejna "rzecz", za którą kocham Italię. Zrobią z mięsem wszystko, o co tylko ich poprosisz :)

    RispondiElimina
  2. O,jak fajnie,że pokazałaś obróbkę karczocha! :) Dziękuję :) Musze się skusić. Karczochy jadłam. Wprawdzie w Polsce tylko te zapuszkowane,ale też mi smakowały.
    Jak trafię na swieże to sobie coś pysznego zrobię:)
    Pozdrawiam Cię:)

    RispondiElimina
  3. ostatnio po raz pierwszy spróbowałam karczochów. we Włoszech. bardzo mi smakowały. i bardzo jestem ciekawa czy kiedyś znajdę je w Polsce..

    RispondiElimina
  4. mmm karczochy... ja niestety jadłam tylko marynowane z włoskiego sklepu w czestochowie. były pyszne.

    RispondiElimina
  5. Piękne zdjęcia obrobki karczocha. Ja zanim doszłam gdzie jest ten puszysty środek w karczochu który trzeba wyciąć, to zniszczyłam dwa. Te twoje zdjęcia przydałyby mi się wtedy :)
    a potrawa rewacyjnie wygląda i nie wspomnę juz o cudownym jej smaku

    sciskam
    An

    RispondiElimina
  6. @ Tak, tak karczochy sa pyszne. W kazdym wydaniu .... I ciesze sie, ze komus przyda sie opis czyszczenia :-)

    RispondiElimina
  7. A jakiej wielkości karczochy wybierać? Kupiłam killka pierwszy raz, jeden z nich - najwiekszy - był strasznie twardy, a w środku miał duże pręciki i ostre na szpicach listki. Za stary do jedzenia?

    RispondiElimina
  8. @ Kasia lato to nie jest sezon na karczochy. To warzywo zimowe. Kupujemy je powiedzmy do okresu wielkanocy. To chyba byla przyczyna, ze kwiat mial juz duzo "puchu" w srodku. To czy karczoch jest podluzny w ksztalcie i ma kolce , czy jest szeroki, splaszczony i bez kolcow zalezy jedynie od jego odmiany. I generalnie w karczochu jest duzo "odpadow" - tak ze 2/3, dlatego na osobe srednio liczymy 2 - 3 karczochy.

    RispondiElimina
  9. teraz wzbudziłaś we mnie głód i pożądanie...znaczy wiem co dzisiaj zjem... pozdrowienia..:))))

    RispondiElimina

Dziekuje za komentarze. Mozecie pisac je w jezyku polskim, angielskim i wloskim :-)
Thank you for your comments. You can write them in english, polish and italian:-)
Grazie per i Vostri commenti.Potete scriverli in italiano, inglese e polacco :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...